x 
Kundvagn - 0,00 kr

  • Kundvagnen är tom
2012/12/11

Bli lätt med Kokosfett

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(1 Rösta)

Det har på senare tiden kommit en ny trend: Kokosolja. Den ska kunna göra underverk både för figur och hälsa påstås det. Vi ska reda ut begreppen och se hur det egentligen ligger till. Men många lever kvar i det gamla med att kokosfett är skadligt för hälsan. För tidigare gjordes tester på härdat kokosfett och man fann transfetter, vilket helt naturligt bildas i raffineringsprocessen. Men nu visar tester att en naturlig och ohärdad kokosolja inte innehåller transfetter och tvärtom är otroligt nyttig. Ett annat skäl till dess tidigare dåliga rykte är för att alla mättade fetter ett tag fick skulden att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar. Ännu något man fått en klarare förståelse för i senare tid. Faktum är att kokosolja har varit den största fettkällan på fem kontinenter, i tusentals år. Tro det eller ej men på många av de ställena där kokosfett är del i grundkosten finns inte våra välfärdsjukdomar. Så den största faran med kokos är inte fettet utan att själva nöten faller på oss när vi är på solsemester, vilket är en stor risk eller hur.

Så nu ska vi gräva djupare i kokosoljans alla nyttigheter.

kokosnöt

Värmetålig

De flesta känner till att det är, tillsammans med koncentrerat smörfett, den mest värmetåliga av de olika oljorna. Det beror på att den till 95% består av mättade fetter. Först vid 198 grader börjar den oxidera. Så den går utmärkt till att använda vid matlagning och bakning. Men vid överdrivet höga temperaturer så skadas ju självklart även den här. Men så länge man inte överdriver finns det inga större risker. Det här gör att den även håller bra i varmare länder och man kan ha den i rumstemperatur utan några som helst problem.

Fler nyttigheter

Dock är den sen största huvudorsaken till dess nyttighet något som kallas för Laurinsyra (som i tarmen omvandlas till monolaurin) som utgör 45-60%. Den skyddar mot virus- och bakterieangrepp, den kan dessutom inaktivera mikrober genom att upplösa deras fettmembran. Laurinsyra finns i bröstmjölk men är inte bara essentiell för barn utan även för oss vuxna.

Något annat spännande man kan hitta i kokosolja är kaprylsyra den arbetar för att föra syra till miljön och skapa en god miljö som gynnar tillväxten av goda tarmbakterier. Många som har candida eller parasiter i kroppen blir hjälpta av kokosoljans kaprylsyra.

Då den är lätt för kroppen att absorbera kan fettsyrorna tränga in i cellmembranen utan några större ansträngningar och förser cellen snabbt med energi. Då den inte behöver några särskilda enzymer för att smälta är den mildare för matsmältningen att ta hand om, till skillnad mot de flesta andra fetter.

Den kan hjälpa till att normalisera balansen mellan omega-6 och omega-3, vilket är lättande då vi oftast får i oss alldeles för mycket omega-6 i vår kost. En liten varning är dock för de som intar omega-3 och omega-6 oljor som kosttillskott och det är att kokosfettet kan försöka konkurrera ut det. Men på det sättet så jobbar den antiinflammatoriskt, då för mycket omega-6 kan leda till olika inflammatoriska sjukdomar.

Mer så är det värt att veta att den även förbättrar upptaget av fettlösliga vitaminer, mineraler och aminosyror.

Fett bränner fett.

Jag brukar i vanliga fall undvika att prata om viktnedgång och fettförbränning när jag är ute och säljer eller informerar. Då de flesta söker snabba genvägar och mirakel och det är något jag inte förespråkar. Ett sunt leverne anpassat efter sin individuella konstitution och hälsostatus. Men när det kommer till kokosoljan, så måste man ändå nämna dess positiva effekt på vikten. Vi rekommenderar inte en ensidig kost på kokosolja. Utan genom att använda den i matlagning, stekning och bakning kan man tillsammans med sin vanliga kost komma lite närmre sin målvikt. Och varför inte ta sig en tesked då och då bara för att få snabb och positiv energi, lite kapyrlsyra och laurinsyra. Varför är det då så många som använder den i någon sorts diet?

Jo kokosoljan har medellånga fettsyror som istället för att cirkulera i blodbanorna (som de andra fetterna gör) sänds den direkt till levern och omedelbart till energi. Så när kroppen egentligen lika gärna kunde ha lagrat den som kroppsfett, producerar den istället energi med en gång. Det här är nog skälet till att vi på en sockerberoende kurs fick lära oss att ta en tesked kokosfett när sötsuget kommer igång.

Ett annat skäl till dess viktminskande effekt är för att den stimulerar ämnesomsättningen i sköldkörteln vilket gör att förbränningen ökar.

Superboosta huden

Smörj in dig med kokosolja och du kommer få en levande len hud. Går även bra att använda som inpackning i hårbotten för att få återfukta, ge glans och bra näring till håret.

Holistics kokosolja

Är särskilt utvald och av högsta kvalitet. Kokosnötterna är från Filippinerna där de, högst tre dagar efter skörd, pressas och tappas för hand utan metallverktyg för att minimera spår av tungmetaller i oljan. Sen kallpressas den under 38 grader. Allt sker helt rättvisproducerat med det bästa för både människan, oljan och slutkund. Oljan är oblekt, oraffinerad och icke-parfyrmerad och kan köpas här! Och ett varningens ord låt er inte luras av företag som talar om sina kokosoljor i termer som virgin och extra virgin, något sådant existeras inte. Utan satsa på en produkt som är kallpresad, oblekt, ekologisk och kolla upp så att den producerats fram på ett rättvist sätt. 

Mycket kärlek
Amanda 

Lite annat smått och gott att läsa kan man göra på Sanna Edhins sida, hittade även en artikel på aftonbladet som man är läsvärd.

 

 

Läs 17902 gånger Senast ändrad 2017/02/21
Amanda Majava

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!