x 
Kundvagn - 0,00 kr

  • Kundvagnen är tom
2017/11/28

8 Kosttillskottstips för den sötsugna

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(2 röster)

Viljestyrka och självbehärskning i alll ära. Men kan det vara så att det finns en liten genväg ändå att ta för att mildra sötsuget? 

Jag tror inte alls på genvägar. De kan för stunden hjälpa men i längden gör de varken från eller till. Eller som min pappa ofta säger: genvägar är ofta senvägar.

Däremot kan tror jag på hjälpmedel, verktyg som kan hjälpa till. Här är mina favoriter:

1. Krom och Zink

Mineraler som många sötsugna kan ha brist på.
Krom har en bra effekt på att stabilisera blodsocker och att hjälpa cellerna att i sina receptorer kunna ta till sig av glukos och insulin, vilket också zink hjälper till med.[1]

2. Ekologisk kallpressad Kokosolja

Att ta en tesked kokosolja när man känner att sötsuget smyger sig på kan verka märkligt och kanske inte så gott. Men mycket effektivt. Kokosolja innehåller kaprylsyra som fungerar som energi till hjärnan på samma sätt som socker. (Kaprylsyra finns även som kosttillskott och finns även rikligt i MCT-olja). Jag själv använde mig av detta knep i nästan ett års tid när jag försökte få bukt med mitt sockerberonde. Till slut började sötsuget mer och mer ge vika, kanske inte bara på grund av kokosoljan i sig utan det gav även en psykologisk effekt (tänk på Pavlovs hundar). I och med att jag inte matade mitt sinne med sött varje gång jag ville ha, utan med fett, så kunde min hjärna programmera om belöningssystemet (med det här inte sagt att jag aldrig blir sötsugen längre). Kroppen lärde sig också att använda fett som energi istället för socker. Vad hände med lilla burken med kokosolja? Efter ca ett års tid blev jag mindre beroende av att alltid ha den med mig och till slut glömde jag helt bort den. [2]

3. Pau D’Arco

Favoritteet för dem som behöver få bukt med överväxt av candida. Teet är ett mycket gott substitut för något sött när suget ger sig till känna. Och eftersom många som har ett nästan obotligt sötsug ofta har en en överväxt av candida kan jag verkligen rekommendera Pau D’Arco. Inte bara för att den är söt och hälsosam och alltså kan ge en tillfällig liten njutning när suget ger sig till känna, utan också för att den dessutom kan hjälpa till med att kväva Candidasvampen. [3]

4. Lakritsrot

Finns att köpa både som rot i mindre bitar att koka te på och som örtteextrakt. När jag jobbar långa ensamma dagar framför datorn kan jag ibland bli riktigt sötsugen. Då kokar jag gärna Pau D’Arco te med lakritsrot – en oslagbar kombination som gör susen för mig. Jag håller mig nöjd och belåten med lakritssmaken som nästan smakar som godis men samtidigt balanserar den mitt blodsocker och hjälper dessutom oss som har tendens till för lågt blodtryck (vilket gör oss trötta och frusna – vilket i sig kan vara en trigger för sötsuget.* [4]

5. Kanel

Som många känner till kan kanel hjälpa till att stabilisera blodsockret. Och ett stabilt blodsocker är givetvis en av grundpelarna i kampen mot sötsuget Men välj rätt sorts kanel innan du börjar att ösa på gröten. Det måste nämligen vara Ceylon-kanel och inte den vanligare och billigare Cassia -kanelen (som även kan gå under namnet Saigon-kanel men som båda säljs enbart som ”Kanel”) Då Cassia Kanel innehåller mycket kurmin kan din morgongröt faktiskt bli giftig om du ökar intaget så mycket som du behöver göra för att få läkeeffekten. [5]

6. Grönsaksjuicer och gröna smoothiesar

Dessa är kanske inte ett bot för sötsuget i sig. Men det gröna i grönsaksjuicer, greens och gröna smoothiesar kan hjälpa dig att få i dig den näring du behöver. För många är näringsbrist en starkt bidragande orsak till att de inte mår optimalt, och kan i sig kan vara en orsak till sötsuget. Så genom att näringsboosta dig varje dag och se till att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler ger du din kropp bättre förutsättningar. Du stärker ditt immunförsvar, ser till att tarmen håller sig ren och plackfri och eftersom du börjar dagen på ett bra sätt motiverar det dig att även fortsätta äta hälsosamt och näringsrikt, vilket kommer hjälpa dig att hålla dig borta från kiosken när du väntar på tåget.

Dessutom får du också i dig mer vätska och tyvärr har många även vätskebrist vilket i sig kan göra att man går och småäter för mycket för ibland kan törst spela ett spratt och verka som hunger. 

7. Proteinpulver, med eller utan greens

Att ha ett proteinpulver nära tillhands kan hjälpa dig att inte ge vika för begäret att stoppa handen i godispåsen eller räcka efter chokladbaren när energin på eftermiddagen börjar tryta. Men egentligen är det inte proteinet i sig som är det viktiga, utan det är vilka sorters kolhydrater vi äter som får vårt blodsocker att sjunka eller höjas. Så fokusera på att äta långsamma hälsosamma kolhydrater och även få i dig tillräckligt med protein (och hur mycket det är, är olika för varje individ!). Äter du hälsosamma balanserade luncher som är anpassade efter ditt behov av fett/protein/kolhydrater så borde du inte få allt för jobbiga blodsockersvängar. Dock är det svårt att alltid ha full koll på all mat man äter och skulle det vara så att du känner att blodsockret är på väg att falla så ta en proteinshake och du kommer känna dig lite bättre (i alla fall vi proteinmänniskor). Jag är inte den som propagerar för att man ska äta extra protein med proteintillskott. Men ibland kör livet ihop sig. Kanske missade man frukosten eller lunchen. I sådana krisiga situationer för att inte börja skåpäta och för att orka laga mat så har lite protein utblandat i vatten varit en räddning för mig vid ett flertal tillfällen. Jag personligen föredrar Havreprotein och Hampaprotein. Tillsätter du även lite greens i din shake får du dessutom en massa bonusnäringsämnen som bara är bra för dig. En handfull mandlar är inte heller dumt. [6]

8. Matsmältningsenzymer/saltsyra/bitterörter

Å andra sidan kan för mycket protein orsaka att maten blir svårsmält. Vissa har lättare att smälta animaliskt och vissa har lättare för vegetabiliskt, det är helt enkelt olika för olika individer. Men har du märkt att du ibland blir sugen på något sött efter maten? Det kan ha att göra med att du inte lyckats spjälka maten som du borde och kroppen skickar signaler på att den behöver lite mer energi för att orka med det. Varför du hade svårt att smälta maten kan bero på många saker mer än mängden protein. Det kan ha att göra med att du åt för mycket eller för snabbt, tuggade för lite, åt för mycket kolhydrater, har för lite saltsyra i magsäcken, att din bukspottskörtel producerar för lite matsmältningsenzymer och/eller att du åt något du inte tål. Det kan vara svårt att ta reda på. Men äter du varierad mat i lugn och ro kommer du till slut förstå vad du mår bra av och vad du mår mindre bra av. Lite matsmältningsenzymer och/eller saltsyra och/eller bitterörter till det kommer du att kunna smälta maten mycket bättre och på så vis slippa det värsta sugen efter maten.

Önskr er en härlig vecka och ett hälsosamt liv

Amanda M

 

* Har du högt blodtryck bör du undvika lakritsrot.

 Läs mer:

[1] läs mer här: http://zarahssida.se/mandel-kanel-zink-och-krom-kan-fungera-som-naturlig-reglering-av-blodsockret-och-forebygga-kroniska-sjukdomar/
[2] Läs mer om Kaprylsyra här: http://thedailyhealth.co.uk/caprylic-acid-healing-properties-00348/
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8412245?dopt=Abstract https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11378288?dopt=Abstract
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26400710
[5] För att lära dig att se skillnad mellan Cassia och Riktig Kanel så kan du kolla in skillnaderna här: https://www.ceylon-cinnamon.com/Identify-Cinnamon.html 
Läs mer om hälsofördelar med kanel, båda Cassia och Ceylon här: http://renegadehealth.com/blog/2012/08/01/5-health-benefits-of-cinnamon-ceylon-and-cassia
[6] Läs mer om mångas överdrivna proteinintag här: http://4health.se/vart-overdrivna-proteinfokus

Läs 77 gånger Senast ändrad 2017/11/28
Amanda Majava

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!